de Koffiefilter #38 met Geertje van Keulen

2 Posted by - 8 november 2013 - Koffiefilter

Afgelopen dinsdag stelde ik op Twitter de vraag wie er zin had in koffie en een gesprek. Spannend, want ik had geen idee wie er zou reageren. Door Roos van Vugt kreeg ik de tip om Geertje van Keulen, mede-eigenaar van Theeduif en community manager bij Philips, te ontmoeten. Binnen 24 uur na mijn tweet zat ik met Geertje aan de koffie. De koffiefilter #38: een gesprek over ondernemen en verbinden via online/offline kanalen. ‘Als je vastloopt, sta dan even stil en wees trots op wat je hebt bereikt!’

Stilstaan en trots zijn
Op een terras in Parijs groeide bij Geertje en Alexandra het idee voor Theeduif. Een online kaartenwinkel met door hen zelf ontworpen en handgemaakte kaarten. Inclusief een zakje biologische thee en persoonlijke boodschap verstuurden de dames 30 oktober hun duizendste bestelling! Naast haar werk voor Theeduif werkt Geertje als community manager voor Philips Nederland. We bespraken met elkaar wat je nou leert van een eigen onderneming starten en wat voor meerwaarde dat voor je verdere werkzaamheden en leven kan hebben. Geertje: ‘Door Theeduif heb ik mijzelf bewezen dat je dingen kunt creëren als je er zelf in gelooft en je het voor je ziet. Maar daarnaast ben ik me bijvoorbeeld ook bewuster van de waarde van geld. Ik heb geleerd dat je soms moet investeren om verder te komen of juist even moet wachten met geld uitgeven. Deze kennis is relevant neem ik ook weer mee bij mijn werk bij Philips. Ik werk daar met het geld van iemand anders en merk dat ik soms kritischer ben over hoe we daar mee omgaan.’ Als jonge ondernemers werken we allebei aan verschillende projecten naast elkaar. We herkennen allebei het moment dat je het dan soms even niet meer weet. Zo heb ik met de Koffiefilter soms het gevoel dat ik vastloop. Omdat het project zo afhankelijk is van mijn eigen energie en motivatie, is het soms lastig om er in te geloven als die energie even wat minder is. Hierop zei Geertje: ‘Herkenbaar! Je moet dan niet denken dat je vastloopt maar eigenlijk gewoon even stilstaan bij dat moment en dat je trots mag zijn op wat je hebt bereikt. Voor je het weet komt er weer een reactie of aanvraag en fladder je door.’ Daar heeft Geertje wel gelijk in. Ik mag vertrouwen op wat ik doe en dat na stilstaan altijd weer iets nieuws komt. Zo heb ik Geertje immers ook ontmoet!

Online en offline mensen verbinden
Afgelopen zondagavond zat Studio Voetbal door een stroomstoring in Hilversum zonder verlichting en werd de studio met  kaarsen verlicht. Op datzelfde moment was Geertje gewoon thuis. Eigenlijk van plan om naar bed te gaan toen ze de eerste berichten over Studio Voetbal in kaarslicht op Twitter langs zag komen. ‘Ik las het en al snel gingen m’n gedachten over hoe we vanuit Philips hierop konden inhaken. Afgestemd met mijn collega verstuurden we de tweet “dat als de stroomstoring volgende week nog niet verholpen was, dat Philips zou zorgen voor LED kaarsen.’ Slim van Geertje en haar collega om op de actuele hashtag #studiovoetbal in te haken, omdat deze op dat moment door veel mensen werd gevolgd. ‘Het is spannend wat er dan komt, je weet niet hoe mensen zullen reageren. Maar hij werd positief ontvangen en sloten we de avond af met de tweet “En voor alle duidelijkheid, wij nemen geen wraak op de kritiek op PSV. #studiovoetbal” wat ons in een avond een ruime 900 nieuwe Twitter volgers voor Philips Nederland opleverde’, vertelt Geertje. “En natuurlijk hebben we de LED kaarsen deze week ook echt opgestuurd. Woord bij daad.”

Nog steeds hoor ik mensen spreken over Twitter dat daar alleen maar mensen zitten die over hun boterhammen bij de lunch kletsen. Allebei weten we wel beter. Geertje werkt als community manager er hard voor om het verhaal van Philips via online kanalen onder de mensen te verspreiden en in gesprek te gaan. Het gaat hierbij niet altijd om de producten van Philips, maar het verhaal erachter. Het merk menselijk maken. Ook met Theeduif en de Koffiefilter zijn we manager van onze community en ervaren we hoe belangrijk het is om naast offline ook online te luisteren naar wat mensen zeggen. Geertje: ‘Theeduif is voor mij een manier om mensen via een online weg offline weer met elkaar te verbinden. Veel van de kaarten die we versturen hebben als persoonlijke boodschap “Ik denk aan je.” Twee mensen maken op een verrassende manier weer even warm contact met elkaar en daar kan ik aan bijdragen. Daar krijk ik energie van.’ Door het gesprek met Geertje realiseerde ik me weer dat je de waarde van alle communicatie via online kanalen niet moet onderschatten. Je moet het menselijke opzoeken in al het praktische. Zo is dit gesprek, ontstaan via Twitter, een mooi voorbeeld van hoe via online je offline kunt verbinden!

De Koffiefilter
Met een persoonlijke koffiefilter nodigt Marie Louise voor elke donderdag iemand uit om met een kop koffie samen van gedachten te filteren. Na afloop lees je op dekoffiefilter.nl over de opvallende, leuke of leerzame punten uit het gesprek en zo staan er eind dit jaar 52 koffiefilters vol inspiratie, ontdekkingen en energie online.

No comments

Leave a reply

de Koffiefilter, elke donderdag versgezet in je inbox

* = verplicht veld