de Koffiefilter #22 met Henk Jan Beltman

2 Posted by - 20 juni 2013 - Koffiefilter

In de chocoladekeuken op het kantoor van Tony’s Chocolonely sprak ik met Henk Jan Beltman. Hij is chief chocolate officer van het chocolademerk waarvan de verpakkingskleuren rood (melk) en blauw (puur) voor ons gevoel zijn omgedraaid en de stukjes niet gelijk verdeeld zijn. De Koffiefilter #22 gaat over de mensen achter dit chocolademerk, kwetsbaarheid en het opbouwen van klantrelaties. ‘Verliefd worden in de kroeg is simpel maar een relatie krijgen met elkaar, én behouden, daar gaat het om.

Crazy about chocolate, serious about people
De keuken ligt vol met ideeën voor nieuwe smaken chocolade, chocolademachines, chocolade en nog meer chocolade. Aan de keukentafel ga ik in gesprek met de super enthousiaste Henk Jan. Natuurlijk wil hij me meer vertellen over het merk waar hij zo trots op is. Ik ben benieuwd naar hoe hij denkt over het volgende: Tony’s Chocolonely is een commercieel merk met een wereldverbeterend verhaal. Hoe bouw jij aan je relaties met klanten? Henk Jan: ‘Verliefd worden in de kroeg is simpel maar een relatie krijgen met elkaar, én behouden, daar gaat het om. En ik ga voor die relatie, niet alleen met onze klanten, maar ook met mijn personeel, de cacaoboer en de leveranciers, daarom is onze missie ook: crazy about chocolate, serious about people. Mensen zijn de basis van alles. Bij ons werken mensen die zichzelf zijn, trots zijn op het product en geloven in de verandering die we samen in de wereld willen realiseren. Het team heeft onze hoogste prioriteit, want met deze mensen kunnen we het verschil maken. Daarom investeren we constant in het team en wie weet worden we dan ook nog eens de beste werkgever van Nederland.’ Afgelopen maanden kwam ik het chocolademerk regelmatig on- en offline tegen. Zo vielen ze me onder andere op met de Tony’s Fair die ze organiseerden voor vrienden, familie, cacaoboeren, consumenten, leveranciers en alle andere mensen die het team wilden ontmoeten. Op deze dag presenteerden ze het jaarFAIRslag van 2012 en de stappen die ze gaan zetten om hun visie, 100% slaafvrije chocolade wereldwijd, waar te maken. ‘Ik ben de laatste die zegt dat we alles voor elkaar hebben. We zijn mensen, kwetsbaar en maken ook wel eens een typefout. We bellen met onze klanten om hun vragen te beantwoorden of om nog een keer het verhaal over de chocoladereep met ongelijk verdeelde stukjes uit te leggen. En als we daarvoor een reep naar deze mensen toe moeten sturen zodat ze het zelf nog eens kunnen zien? Dan doen we dat! Daarom zijn we echt.’

Het is me duidelijk dat ze bij Tony’s Chocolonely hard werken aan hun relaties. Toch ben ik er nog benieuwd naar hoe ze als commercieel merk zo persoonlijk kunnen blijven. Henk Jan vertelt: ‘Ik maak geen keuze voor het geld en mijn doel is niet om de beste deal te sluiten. Geld is voor mij een middel om onze visie, die groter is dan ons bedrijfje, mee waar te maken. Als al ónze chocolade 100% slaafvrij is, dan blijft onze impact alsnog heel beperkt. We kunnen het dus niet alleen. Wel kunnen we het inspirerende voorbeeld voor multinationals zijn en ze stimuleren om ons voorbeeld op te volgen. Zo komen we samen dichter bij de 100% slaafvrije chocolade. Om deze rol te vervullen moet Tony’s Chocolonely verder groeien, meer winst maken en dus commerciële acties ondernemen. Groei en winst zijn dus onze middelen om ons doel te realiseren, namelijk zoveel mogelijk mensen vertellen wat er nou eigenlijk aan de hand is in de chocoladewereld. Zo openen we dit jaar een winkeltje bij ons op kantoor. Een nieuwe plek om het verhaal te vertellen, daardoor te groeien en een voorbeeld te zijn voor iedereen.’

Als een mug in je slaapkamer
Ook als ondernemer kun je volgens Henk Jan een wereldverbeteraar zijn. Hij gaf me het volgende advies: ‘Als je jezelf te klein vindt om de wereld te veranderen, denk dan aan een mug in een kamer met twee slapende mensen. Door te zoemen en te prikken kan dit kleine beestje de nacht van deze twee mensen compleet veranderen. En dat kan jij dus ook. Blijf zoemen, prikken!’

De Koffiefilter
Met een persoonlijke koffiefilter nodigt Marie Louise voor elke donderdag iemand uit om met een kop koffie samen van gedachten te filteren. Na afloop lees je op dekoffiefilter.nl over de opvallende, leuke of leerzame punten uit het gesprek en zo staan er eind dit jaar 52 koffiefilters vol inspiratie, ontdekkingen en energie online.

Ben je nieuwsgierig, wil je iemand aanraden of zelf meedoen? Mail naar contact@marielouisevandorp.nl.

No comments

Leave a reply

de Koffiefilter, elke donderdag versgezet in je inbox

* = verplicht veld