de Koffiefilter #2 met Lot Bosch van Drakestein

2 Posted by - 31 januari 2013 - Koffiefilter

De Koffiefilter #2 met Lot Bosch van Drakestein. Met jaren PR-ervaring aan bureau- en klantzijde startte ze in 2012 als eigenaar LBVD PR en mede-eigenaar LE PR. Maar toch noemt ze zichzelf liever ‘PR-mens’. Een gesprek over ondernemen en de waarde van je werk. Lot:  ‘Drie tot vier keer per jaar denk je dat je de boel wel kunt opdoeken. Maar dan toch…’

‘We hebben weinig budget’
Hoe bepaal je de waarde van je werk?

‘Als je het hebt over waarde van je geleverde PR-advies, dan laat ik de klant nog altijd weten wat het interview bij BNR had gekost in advertentiekosten zonder vermenigvuldigingen. Maar inschatten van de waarde van je werk begint bij het eerste contact met de potentiele klant. Een veel gehoorde slotzin is ‘maar we hebben weinig budget’. Mijn advies: vraag dan altijd aan ze hoeveel weinig is. Uit ervaring kan ‘weinig’ van €500,- tot meer dan 10k zijn en hoeft het niet te betekenen dat je niet kunt gaan samenwerken. Maar sluit het genoemde budget niet aan bij wat de klant wel qua werkzaamheden van je wil, dan kun je ze nog eens uitleggen dat PR niet gratis is. Naast de uren die je voor ze werkt, betaal je bijvoorbeeld ook voor de relatie die jij afgelopen jaren hebt opgebouwd met een journalist. Daar zit o.a. de meerwaarde van jou als PR-adviseur.’

Structure in organised chaos…
…met een beetje spaghetti leggs. ‘Elke week is anders, daar zit de kracht van freelancers. Mijn advies voor jou: zorg dat je eigen basis op orde is, dan kun je die paar keer per jaar dat je denkt dat er geen werk meer komt ook aan. Zeg af en toe nee, laat je niet te veel afleiden en een praktische tip: kom niet in de whats-app groep van een klant.’

No comments

Leave a reply

de Koffiefilter, elke donderdag versgezet in je inbox

* = verplicht veld