De Koffiefilter #16 met Headfirst Coffee Roasters barista’s Lex en Jonatan

3 Posted by - 9 mei 2013 - Koffiefilter

Wat is de Koffiefilter zonder een koffiefiltergesprek met mensen die werken met koffie? Niet heel veel. Daarom ging ik deze week langs bij Lex Wenneker en Jonatan Scheeper, eigenaren van Headfirst Coffee Roasters in Amsterdam. De mannen, nog geen dertig jaar oud, verwezenlijken hun droom. Hoe ze dat doen? Daar ging ik met ze over in gesprek mét een kop koffie van door hun zelf gebrande bonen. ‘Je kunt wel nadenken over waarom het niet zou kunnen of je kunt gewoon beginnen.’

Van dromen naar doen
Koffie was voor allebei niet in eerste instantie een droom om iets mee te doen. Wel was er al bij beide op jonge leeftijd het idee om iets eigens op te zetten. Een (bij)baan vonden ze bij de Coffee Company en door de jaren heen groeide daar hun liefde voor koffie en droom van een eigen espressobar: Headfirst Coffee Roasters. Lex: ‘Ik wist al lang dat ik wilde ondernemen en een eerste stap daarin was mijn baan als bedrijfsleider bij de Coffee Company. Vervolgens begon ik 1,5 jaar geleden met de Espressobus en zo groeide m’n droom verder om de wereld van koffie door te zetten in een eigen bedrijf.’ Jonatan wist eigenlijk niet wat hij wilde doen en koos er acht jaar geleden voor om als bijbaantje gewoon koffie te gaan zetten. In die tijd ontdekte hij de wereld achter koffie, werd er verliefd op en besloot dat hij sowieso iets met Lex wilde opzetten. Jonatan: ‘We waren altijd voorzichtig aan het praten over wat voor espressomachine en brander we zouden kopen als we een branderij zouden beginnen. Zo verder dromend, hebben we op een dag alles in een plan beschreven en ontstond Headfirst Coffee Roasters.’ Naast dat het een hele leuke plek is waar je hele goede koffie kunt drinken, ben ik ook geïnspireerd door de mannen. Ik spreek met veel twintigers en allemaal weten we wel iets wat we heel graag zouden willen doen. En toch ken ik er maar weinig die de stap naar uitvoering zetten. Er is altijd wel een bezwaar waarom het niet kan. Vandaar mijn vraag aan Lex en Jonatan: Wat heb je nodig om je droom te verwezenlijken? Lex: ‘Voor jezelf beginnen betekent altijd hard werken en dat moet je willen. Wij zijn nu nog jong, hebben weinig vaste lasten en durfden de sprong te maken naar het onbekende. Dat is eigenlijk het belangrijkste: durf. Natuurlijk kan het zo zijn dat we volgend jaar de deuren moeten sluiten, maar dan hebben we het wel gedaan. En daar word je nooit slechter van!’ Jonatan: Zorg dat je houdt van wat je wilt doen. Het moet in je zitten en straal dat uit. Dan kun je kort of lang nadenken over wat je wilt doen, maar het belangrijkste is at je het doet.’ Lex: ‘Naast doen waar je echt van houdt, kun je ook iets starten met waar je simpelweg heel goed in bent. Voor allebei geldt dan dat je er de allerbeste in wilt worden en alles voor wilt geven.’ Qua praktische zaken kwam via via de locatie waar ze zitten langs en ontvingen ze aan de hand van het plan van hun omgeving een start bedrag om de basis mee aan te financieren. Op 1 februari dit jaar gingen ze open, de basis is gelegd en nieuwe dromen zijn er ook alweer.

Een beleving of een verhaal?
Wat maakt je in deze tijd succesvol? Bedrijven en merken die werken vanuit een beleving blijken meer consumenten aan zich te binden, dan bedrijven die zich alleen maar focussen op de eigenschappen van het product. Maar van het woord beleving moeten ze het bij Headfirst Coffee niet echt hebben. Jonatan: ‘Als je denkt vanuit een beleving, dan wordt het toch snel marketing en dat willen we niet. We doen wat we heel leuk vinden en waar we goed in zijn.  En dan is het leuk als andere mensen dat ook leuk vinden en daarom bij je langskomen.’ Goed, een verhaal dan, want dat hebben ze wel. Naast hun enorme ervaring als barista gaan ze zelf op zoek naar de beste koffieboon voor hun koffie. Lex: ‘Onze droom nu, en waar we al aan werken, is een eigen branderij hierachter in de winkel. We branden nu onze bonen in Den Haag maar dat willen we aan huis gaan doen zodat we bijvoorbeeld onze bonen ook kunnen leveren aan andere koffietentjes in de buurt.’ Lex spreekt over een nieuwe golf koffiebranders: ‘We willen zelf zien waar de bonen vandaan komen en ze op smaak selecteren. Het hangt er namelijk van af hoe het er bij de boer aan toe gaat. Voor de juiste rode bessen moet de boer wel vijf keer langs de boom om alle bonen te oogsten. En dat is arbeidsintensief maar voor de koffieboon enorm belangrijk. We kiezen onze bonen 99% op smaak en 1% op kosten. Hiervoor bezoeken we plantages over heel de wereld en staan er meer in de toekomst gepland. We willen de boeren leren kennen, zelf proeven en zelf branden.’ Én zelf serveren: zeven dagen per week staan Lex en Jonatan zelf achter de bar en kun je bij ze terecht voor een onwijs goede bak koffie. En ze hebben voor de zomer nog een zoektocht: ‘We willen graag ijskoffie maken maar we hebben nu geen budget voor een ijsmachine. Dus als je dit leest en je hebt een ijsmachine? Laat het ons weten!’, aldus Jonatan.

De Koffiefilter
Met een persoonlijke koffiefilter nodigt Marie Louise voor elke donderdag iemand uit om met een kop koffie samen van gedachten te filteren. Na afloop lees je op dekoffiefilter.nl over de opvallende, leuke of leerzame punten uit het gesprek en zo staan er eind dit jaar 52 koffiefilters vol inspiratie, ontdekkingen en energie online.

Ben je nieuwsgierig, wil je iemand aanraden of zelf meedoen? Mail naar contact@marielouisevandorp.nl.

 

 

 

 

No comments

Leave a reply

de Koffiefilter, elke donderdag versgezet in je inbox

* = verplicht veld